Dział Inwestycji i Rozwoju – projekty

O kursie

Komunikacja i mediacja dydaktyczna

Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do świadomego kierowania procesami komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania konfliktów (m.in. w charakterze mediatorów) występujących w środowiskach szkolnych i pozaszkolnych, stworzenie studentom warunków do uczenia się negocjowania i prowadzenia mediacji oraz innych zachowań komunikacyjnych ważnych w kontaktach międzyludzkich w różnych sytuacjach dydaktycznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi.

WYMAGANIA WSTĘPNE

Wystarczy zainteresowanie, dobre chęci i trochę zaplanowanego czasu na systematyczną pracę.

CELE ZAJĘĆ

Po udziale w kursie wzrosną twoje wiadomość, umiejętności i kompetencje społeczne:

Wiadomości:

– Posiądziesz wiedzę na temat koncepcji teoretycznych i podstaw mediacji.

– Określisz zasady negocjacji i mediacji.

– Będziesz dysponować wiedzą na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń.

– Określisz i scharakteryzujesz procedurę mediacji.

– Omówisz standardy postępowania negocjacyjnego i mediacyjnego oraz prawa i obowiązki mediatora.

– Wymienisz i charakteryzujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i środowiskowych.

– Posiądziesz pogłębioną wiedzę na temat istoty i założeń wybranych metod i technik badawczych stosowanych w diagnozie społecznej.

– Wymienisz i scharakteryzujesz modele i sposoby mediacji dydaktycznej.

– Scharakteryzujesz proces komunikowania masowego, cechy i prawa mediów i nowych mediów.

– Opiszesz modele i sposoby popularyzacji wiedzy.

 

Umiejętności:

– Zastosujesz strategie negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu symulowanych sytuacji dydaktycznych, wychowawczych, rozwiniesz swoje kompetencje w zakresie komunikowania się.

– Posiądziesz umiejętność przekształcania sytuacji konfliktowych w konstruktywne poszukiwanie rozwiązań i rozwiniesz umiejętności perswazji i skutecznego przekonywania.

– Opracowujesz modele i sposoby komunikacji problemów biologicznych i środowiskowych – studia przypadków.

 

Kompetencje społeczne:

– Będziesz odpowiedzialny / odpowiedzialna za podejmowane działania i ich rezultaty w obszarze diagnozowania konfliktów i stosowania alternatywnych metod rozwiązywania sporów.

– Posiądziesz gotowość do współdziałania i dzielenia się doświadczeniami z zakresu własnej praktyki rozwiązywania konfliktów.

Głównym celem tego kursu jest nauczenie studentów / nauczycieli poprawnej komunikacji – proces nauczania opiera się bowiem na komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Zaburzenie komunikacji uniemożliwia naukę. W dzisiejszych czasach, gdy uczniowie w szkole nie są grupa homologiczną (pochodzą z różnych środowisk i kręgów kulturowych) umiejętność komunikacji nabiera nowego znaczenia.

Kolejnym celem proponowanego kursu jest praktyczne i teoretyczne przygotowanie studentów / nauczycieli tak aby umieli podjąć się roli profesjonalnych mediatorów. Potrzeba takiej umiejętności u nauczycieli wynika z faktu, iż w procesie nauczania w szkole pojawiają się liczne konflikty (zarówno pomiędzy uczniami jak i pomiędzy uczniami a nauczycielami czy rodzicami i nauczycielami) i umiejętność radzenia sobie w tej sytuacji wydaje się bardzo ważna.

Kurs prowadzony jest w formie zdalnej. Uczestnicy będą samodzielnie zdobywać wiedzę w oparciu o przygotowane materiały (zarówno teoretyczne jak i praktyczne). W ramach kursu będą bezpośrednio podnoszone kompetencje: – cyfrowe – analityczne, w tym umiejętność rozwiązywania problemów, – kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, – kompetencje w zakresie zarządzania czasem, – komunikacyjne. Natomiast kompetencje językowe i informatyczne będą rozwijane niejako przy okazji (zadania w kursie będą wymagały zastosowania TIK, część materiałów będzie udostępniona w języku angielskim. Wskazana znajomość jezyka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym.

PORUSZANE ZAGADNIENIA

W czasie zajęć słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji, mediacji i negocjacji, dzięki którym poznają alternatywne metody rozwiązywania konfliktów. Poznają sposoby uzyskiwania kompromisu, łagodzenia konfliktów w miejscu pracy, środowisku lokalnym i rodzinnym. Poznają też cechy efektywnej komunikacji interpersonalnej, zachowań asertywnych, budowania pozytywnego wizerunku i skutecznych wystąpień publicznych.

Moduł 1 – Modele i sposoby mediacji dydaktycznej (na wybranych przykładach dotyczących współczesnych problemów cywilizacyjnych)

Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich opisuje mity dotyczące komunikacji, zasadę dobrej mediacji oraz rolę nauczyciela w mediacji dydaktycznej. W drugiej lekcji zajmiemy się rolą stereotypów w komunikacji. W trzeciej spróbujemy stworzyć scenariusz mediacji problemów związanych z rozwojem cywilizacyjnym.

Moduł 2 – Modele i sposoby komunikacji problemów środowiskowych studia przypadków

Zawiera 2 lekcje. Pierwsza z nich, bardziej teoretyczna, opisuje modele i sposoby komunikacji. W drugiej lekcji, bardziej praktycznej, opisano różne case study problemów środowiskowych. Przedstawiono też różnego rodzaju narzędzia pozwalające na rozwiązywanie problemów środowiskowych.

Moduł 3 – Charakterystyka komunikowania masowego, cechy i prawa mediów i nowych mediów, komunikacja socjonaukowa

Zawiera 3 lekcje. Pierwsza z nich, to charakterystyka komunikowania masowego. Lekcja druga opisuje cechy i prawa mediów a trzecia zajmuje się nowymi mediami.

Moduł 4 – Kształcenie do debaty publicznej

Zawiera 3 lekcje. Lekcja pierwsza skupia się na debacie, jej definicji i występowaniu. W lekcji drugiej zajmiemy się typami debat i poznasz narzędzia pozwalające dobrze przygotować się do debaty. Lekcja trzecia to już wyższy poziom – będziemy mówić o warunkach rzetelnej debaty, typach argumentacji a także o erystyce.

Moduł 5 – Modele popularyzacji wiedzy

Zawiera 4 lekcje. Lekcja 1 omawia model transmisyjny. Lekcja 2 zajmuje się upowszechnianiem wiedzy. Lekcja 3 opisuje jak powinno wyglądać dobre wystąpienie. A 4 opisuje wyzwania przed jakimi staje popularyzator wiedzy.

Moduł 6 – Rola muzeum w komunikacji teorii naukowych

Zawiera 4 lekcje. Lekcja pierwsza to teoretyczne wprowadzenie do tematu. W lekcji drugiej zapoznasz się z tzw. dydaktyką muzealna, czyli edukacją w muzeum. Trzecia lekcja opisuje coraz częściej ostatnio powstające Centra Nauki ale również porusza temat pseudonauki, paranauki i protonauki. Ostatnia lekcja została poświęcona najnowszemu typowi muzeum – muzeum wirtualnemu.

WARUNKI ZALICZENIA

Warunkiem zaliczenia kursu jest zrealizowanie wszystkich zaplanowanych aktywności i uzyskanie wyniku ogólnego na poziomie przynajmniej 65%. Zaliczenie kursu opiera się na dwóch składowych: cząstkowych zadaniach i quizach oraz końcowym teście.Test końcowy stanowi 70% oceny końcowej, natomiast ćwiczenia stanowią pozostałe 30% oceny końcowej.

WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA

Po uzyskaniu liczby punktów gwarantujących zaliczenie kursu (minimum 65%) wystawione zostanie indywidualne zaświadczenie.

KADRA KURSU

dr hab.  Małgorzata Nodzyńska prof. UP

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Ma 30-letnie doświadczenie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, ponad 20-letnie doświadczenie w uniwersyteckiej edukacji nauczycieli chemii i przyrody, ponad 7-letnie doświadczenie w kształceniu na odległość zarówno w wirtualnych środowiskach edukacyjnych, jak i za pomocą różnych narzędzi Web 2.0, oraz prawie 20-letnie doświadczenia jako nauczyciel chemii w szkole. Badania i publikacje dotyczą dydaktyki przedmiotów przyrodniczych i edukacji zdalnej. Na co dzień wykorzystuje różnorodne metody nauczania (w tym metodę projektów, gamifikację) i bada ich skuteczność. Zajecia z „Mediacji i Komunikacji” prowadzi od 5 lat, zajmuje się popularyzacją nauki … od zawsze!

dr Elżbieta Rożej-Pabijan

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2005 roku uczestniczy w projektach mających na celu popularyzację nauk biologicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, realizując projekty edukacyjne oraz z uczelniami wyższymi w ramach festiwali nauki i sztuki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński), nocy biologa (Uniwersytet Jagielloński), dni owada (Uniwersytet Rolniczy). Ma doświadczenie w pracy animatora w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie zatrudniona w Instytucie Biologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie pracuje naukowo oraz prowadzi zajęcia z zakresu mediacji przyrodniczych, zrównoważonego rozwoju, popularyzacji nauki oraz dydaktyki biologii.

dr Paweł Cieśla

Pracownik Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Tematyka pracy naukowej ściśle związana z dydaktyką chemii i przyrody i integracją nowoczesnych technologii do procesu kształcenia. Uczestnik kilku projektów edukacyjnych. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć stacjonarnych i zdalnych chemii, dydaktyki chemii oraz technologii informacyjnych w nauczaniu. 7 lat doświadczenia w pracy w szkole (nauczyciel mianowany).

 

 

Wielkość czcionki
Kontarst