
O kursie
Literatura a nowe media
Tematem kursu są zmiany, jakie w literaturze i jej pozycji w systemie współczesnej kultury wywołały nowe media i nowe nośniki. Adresowany jest do studentów wszystkich typów i kierunków studiów, uczniów szkół średnich, starszych klas szkół podstawowych i innych osób zainteresowanych literaturą bez względu na wiek czy wykształcenie. Nie jest wymagana wstępna wiedza – to kurs dla początkujących. Składa się z siedmiu modułów, a każdy moduł z trzech jednostek: filmu, pisemnego wprowadzenia do poruszonych zagadnień, przedstawienia problematyki i testu, składającego się z jednego pytania, do którego można podchodzić trzy razy. Jest też zadanie podlegające ocenie koleżeńskiej. Użytkownik może pracować we własnym tempie, byleby zmieścił się w siedmiu tygodniach. Wtedy ukończy ten kurs i otrzyma zaświadczenie.
-
Sprawdż tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=2F0W3LdyY1E
WYMAGANIA WSTĘPNE
Aby zacząć pracę w kursie nie trzeba przygotowania. Wystarczy zainteresowanie literaturą, urządzenie z dostępem do Internetu, programy do odtwarzania filmów i plików .pdf
CELE KURSU
- Zdobędziesz wiedzę o literaturze ergodycznej, multimedialnej, kolaboratywnej, wideoliteraturze, e-poezji i cyfrowych oraz kartograficznych metodach badania literatury
- Poznasz przykłady cyfrowych powieści, wierszy, fraszek.
- Dowiesz się, jak tworzyć i badać literaturę w cyfrowym środowisku.
- Przekonasz się o tym, że cyfrowe utwory literackie potrafisz tworzyć również Ty.
- Nauczysz się wyszukiwać i interpretować cyfrowe utwory literackie.
PORUSZANE ZAGADNIENIA
MODUŁ 1
Konsekwencje ewolucji nośników książki.
MODUŁ 2
Cechy literatury ergodycznej.
MODUŁ 3
Przykłady i właściwości literatury multimedialnej.
MODUŁ 4
Kartograficzne i statystyczne metody badania literatury.
MODUŁ 5
Konsekwencje remediacji druku, czyli przenoszenia tekstów drukowanych książek do cyfrowego środowiska.
MODUŁ 6
Kulturowe konsekwencje osłabienia roli fabuł.
MODUŁ 7
Wideoliteratura.
WARUNKI ZALICZENIA
Aby zaliczyć kurs, trzeba zapoznać się z wprowadzeniami i treścią prezentacji. Przeglądanie zasobów Internetu, wskazanych w prezentacjach hiperłączami, jest nieobowiązkowe (choć ciekawe). Pod poszczególnymi tematami zamieszczono testy, składające się zawsze z jednego pytania, sprawdzającego zrozumienie zaprezentowanych treści. Do zaliczenia konieczne są poprawne lub częściowo poprawne odpowiedzi na co najmniej pięć z tych pytań. Do testów są dołączone instrukcje, podpowiedzi i zawsze przewidziane trzy podejścia, przy czym liczy się najwyższa ocena.
WARUNKI OTRZYMANIA ZAŚWIADCZENIA
Aby otrzymać zaświadczenie o ukończeniu kursu, trzeba zdobyć co najmniej 70% punktów. Zaświadczenie wygeneruje się automatycznie po przekroczeniu progu zaliczeniowego w przeciągu 24 godzin.
KADRA KURSU
Prof. UP dr hab. Anna Ślósarz
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Literaturoznawca, specjalista w dyscyplinach literaturoznawstwa oraz komunikacji społecznej i mediów, a także dydaktyki literatury. E-dydaktyk i e-metodyk. Egzaminator maturalny, ekspert Ministra Edukacji i Nauki ds. awansu zawodowego nauczycieli. Przygotowuje i prowadzi zdalne i komplementarne zajęcia od 2011 r. Autorka kilkudziesięciu publikacji na temat e-learningu i książek: „Lektury licealne a kino komercyjne”, „Media w służbie polonisty”, „Ideologiczne matryce”, „Interpretanty lektur”. Członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia E-Learningu Akademickiego i Editorial Board czasopisma „International Journal of Research in E-Learning”.